Τρίτη 3 Μαΐου 2011

Αναστήλωση αρχαίου θεάτρου Δωδώνης


dwdwnh_ergaΤην έγκριση των προσλήψεων του προσωπικού ορισμένου χρόνου που θα απασχοληθεί, την προμήθεια υλικών και φυσικά την εκταμίευση των πρώτων πιστώσεων από το ποσό που θα δοθεί για τη χρονιά, αναμένει η Επιστημονική Επιτροπή Δωδώνης για να συνεχίσει τις εργασίες αναστήλωσης και αποκατάστασης τμημάτων του αρχαίου θεάτρου Δωδώνης και της Δυτικής Στοάς.
Στόχος, ως προς το θέατρο είναι να γίνει φέτος η αποκατάσταση άλλων δυο κερκίδων του κάτω διαζώματος, μετά την πιλοτική εφαρμογή της μελέτης που έγινε σε τμήματα κερκίδων του ανατολικού άκρου με πιστώσεις του Γ΄ΚΠΣ.
Το έργο αναστήλωσης του αρχαίου θεάτρου Δωδώνης και άλλων μνημείων του αρχαιολογικού χώρου, εντάχθηκε και επίσημα τον περασμένο Δεκέμβριο στο ΕΣΠΑ και ειδικότερα στο πρόγραμμα του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας (πρώην Οικονομίας και Ανάπτυξης) με συνολικό προϋπολογισμό 3.000.000  ευρώ εκ των οποίων 2.500.000 ευρώ αφορούν τις εργασίες στο θέατρο και οι 500.000 ευρώ την Δυτική Στοά και άλλα μνημεία.
Οι παρεμβάσεις εκτελούνται με αυτεπιστασία από την Επιστημονική Επιτροπή (η οποία ιδρύθηκε το 2000) και όπως μας ενημέρωσε ο πρόεδρος της Γιώργος Σμύρης, (καθηγητής αρχιτέκτονας με πολύχρονη εμπειρία σε τέτοια έργα και φυσικά στη Δωδώνη)  για φέτος το διαθέσιμο ποσό είναι 550.000 ευρώ (και για τη Στοά μέρος αυτών).
Θα μπορούσε να έχει ξεκινήσει ήδη η προετοιμασία και προεργασία, αλλά η καθυστέρηση στην διαδικασία έγκρισης των προσλήψεων και της προμήθειας υλικών, δεν το επέτρεψε.
Προσλήψεις και πιστώσεις σε εκκρεμότητα
Η Επιτροπή έχει αποστείλει έγκαιρα για νομικό έλεγχο  στο Ταμείο Διαχείρισης Πιστώσεων Εκτέλεσης Αρχαιολογικών Έργων τα αναγκαία στοιχεία για έγκριση των προσλήψεων (28 άτομα και αρχικά 18-20 για να αρχίσει η παρέμβαση) που φέτος θα είναι τετράμηνης διάρκειας με δυνατότητα παράτασης και από του χρόνου οκτάμηνης, αλλά και για τα υλικά που απαιτούνται. Αναμένει την έγκριση τους και ταυτόχρονα να εκταμιευθούν τα πρώτα χρήματα.
«Δεν χάθηκε ο κόσμος για μια μικρή καθυστέρηση ενός ή δυο μηνών», σημειώνει ο κ. Σμύρης και εξηγεί ότι ο στόχος μέσα στη χρονιά ήταν και είναι να γίνει η αποκατάσταση σε δυο κερκίδες του κάτω διαζώματος με βάση την πιλοτική μελέτη που το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (πριν από ένα χρόνο είχε κάνει αυτοψία στο θέατρο) αποφάσισε να συνεχιστεί και στο νέο έργο με κάποιες αλλαγές ως προς το υλικό που χρησιμοποιείται για την πλήρωση και συγκόλληση των φθαρμένων εδωλίων. Ο κ. Σμύρης χαιρετίζει και την επίσκεψη του προέδρου του Σωματείου «Διάζωμα» Σταύρου Μπένου στην Ήπειρο, με θέμα τα αρχαία θέατρα και το γεγονός ότι ξεκινά αυτή από το θέατρο της Δωδώνης την Παρασκευή 5 Μαίου.

Η ίδια διαδικασία για το νέο έργο
Η διαδικασία δεν θα διαφέρει από την πιλοτική εφαρμογή, δηλαδή ξήλωμα των εδωλίων, μεταφορά στο παρακείμενο εργαστήριο και αποκατάσταση και όπως εξήγησε ο κ. Σμύρης το σημαντικότερο δεν είναι να αποκατασταθεί το υλικό των φθαρμένων εδωλίων, αλλά να σταθεροποιηθεί και εξυγιανθεί το έδαφος πάνω στο οποίο θα επανατοποθετηθούν. Αυτό το πρόβλημα αντιμετώπισαν στην πρώτη κερκίδα που αποκαταστάθηκε, αφού επρόκειτο για τμήμα που δεν βρέθηκε στην ανασκαφή, από τον αείμνηστο Σωτήρη Δάκαρη και προστέθηκε τη δεκαετία του 1960 με  τα μέσα της εποχής και εσπευσμένα.
Με το νέο έργο στο ΕΣΠΑ και τα 2,5 εκ. ευρώ που εγκρίθηκαν στόχος είναι μέχρι το 2015 να γίνει η παρέμβαση στις 7 κερκίδες (η μία είναι της πιλοτικής εφαρμογής) του κάτω  διαζώματος και ταυτόχρονα σε άλλα σημεία του δεύτερου διαζώματος στα αναλήμματα και σε κλίμακες, προκειμένου να αποκατασταθεί η στατικότητα και λειτουργικότητα του θεάτρου, να είναι επισκέψιμο και κάποια στιγμή να ανοίξει και για παραστάσεις.

Τι έγινε στο θέατρο με το Γ΄ΚΠΣ
Με το προηγούμενο έργο που είχε ενταχθεί πριν μια δεκαετία περίπου στο Γ΄ΚΠΣ και ουσιαστικά ήταν η πρώτη ουσιαστική χρηματοδότηση για το θέατρο μετά τις κατά καιρούς προγραμματικές συμβάσεις που ήταν αποσπασματικές, ολοκληρώθηκε περίπου  προ διετίας, το πρόγραμμα που εκτός των άλλων περιελάμβανε συντήρηση του αρχαίου θεάτρου στο μεγαλύτερο τμήμα των δύο  διαζωμάτων και η   αντιμετώπιση των φθορών του κοίλου και κυρίως η συγκόλληση των μεγάλων αποκολλημένων τμημάτων και η πλήρωση των μεγάλων ρωγμών ώστε να αποκατασταθεί η μονολιθικότητα των εδωλίων.
Για την κατασκευή του θεάτρου χρησιμοποιήθηκαν κατά την αρχαιότητα δύο είδη ντόπιου ασβεστόλιθου των οποίων  η ανομοιογένεια (παρουσία κερατόλιθου, στυλόλιθων και εγλεισμάτων αργιλικών ορυκτών) σε συνάρτηση με τις ακραίες καιρικές συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή, οδηγούν στην εκτεταμένη αποσάθρωση του δομικού υλικού.
Για να γίνει αυτή η παρέμβαση στα φθαρμένα εδώλια  συντάχθηκε ειδική μελέτη που οδήγησε στην  σύνθεση του κατάλληλου για κάθε εφαρμογή κονιάματος (σφράγισης, συγκόλλησης και συμπλήρωσης). Υπήρξε καθυστέρηση μέχρι να καταλήξουν οι ειδικοί και να εγκρίνει το ΚΑΣ τη μελέτη, αλλά τουλάχιστον το έργο ολοκληρώθηκε.
Τα κονιάματα που χρησιμοποιήθηκαν στις εργασίες περιείχαν χαλαζιακά αδρανή, τσιμέντο Δανίας, χημικά πρόσθετα και χρωστικές για την χρωματική εναρμόνιση τους με το σώμα των λίθων. Τέλος όπου ήταν απαραίτητο έγινε χρήση ενέματος και τοποθετήθηκε εσωτερικός οπλισμός από τιτάνιο.
Το αποτέλεσμα αυτής της πιλοτικής παρέμβασης είναι ορατά πλέον και φαίνεται ότι οι αρχικές αντιδράσεις περί...τσιμεντοποίησης έχουν ελαχιστοποιηθεί. Ο χρόνος αι οι καιρικές συνθήκες μάλλον κάνουν...καλή δουλειά και ως προς το αισθητικό αποτέλεσμα.

Εφημερίδα Νέοι Αγώνες



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου