- Συνέντευξη στη Γνώμη της Άρτας
Ἔχω τήν γνώμη, ὅτι σήμερα ἡ κοινωνία μέσα στά πλαίσια ἑνός ἤθους πλουραλιστικοῦ, «ζητάει» τίς παρεμβάσεις τῆς Ἐκκλησίας γιά ἄλλοθι· γιά νά ἔχει τήν αὐτοϊκανοποίηση, ὅτι ἔκαμε εὐρύτερα τό καθῆκον της· ὅτι δέν παρέλειψε κανένα «θεσμό»· ὅτι προσπάθησε νά κινητοποιήσει τούς πάντες», επισημαίνει ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Νικοπόλεως και Πρεβέζης κ.κ. Μελέτιος, απαντώντας σε ερώτηση της «Γ», για την παρέμβαση της Εκκλησίας στην οικονομική κρίση, θέμα που συζήτησε η ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος, στην τελευταία σύνοδό της.
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η προσέγγιση του Σεβασμιότατου για το όλο θέμα, περιλαμβάνεται στην συνέντευξη που ακολουθεί:
- Πόσο χρήσιμη μπορεί να αποδειχτεί η παρέμβαση της Εκκλησίας, στην κρίση που διέρχεται η χώρα και στην συνέχεια η ελληνική κοινωνία;
- Τό μήνυμα τῆς Ἐκκλησίας δέν εἶναι, οὔτε τοῦ κόσμου τούτου, οὔτε ἐκ τοῦ κόσμου τούτου. Τό μήνυμα της εἶναι πρῶτα ὁ Χριστός· μόνος Θεός καί σωτήρας· καί μετά εἶναι τό μήνυμα πού μᾶς ἔφερε ὁ Χριστός, ὅτι πρέπει νά ζητοῦμε πρῶτα τήν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ καί νά πιστεύουμε στό Εὐαγγέλιο.
Τό μήνυμα αὐτό μᾶς τό ἀναλύουν καί τό ἑρμηνεύουν τά λόγια τοῦ Χριστοῦ γιά τόν ἄφρονα πλούσιο πού ἤθελε ὅ,τι εἶχε νά τά ἔχει μόνο γιά τόν ἑαυτό του (Λουκ. 12, 13-21), χωρίς νά τόν καίει ἡ φτώχεια καί ἡ δυστυχία τοῦ φτωχοῦ Λαζάρου, πού δέν εἶχε τίποτε στον κόσμο (Λουκ. 16, 19-31).
Μήνυμα τῆς Ἐκκλησίας πού δέν ξεκινάει ἀπό αὐτή τήν βάση, ἀπό τήν βάση τῆς πίστης, δέν εἶναι μήνυμα τῆς Ἐκκλησίας. Θά ἔλεγα εἶναι μιά προσπάθεια λειτουργῶν της νά δείξουν ὅτι εἶναι καί καλοί κοινωνιολόγοι καί οἰκονομολόγοι.
Ἐμεῖς πιστεύουμε, ὅτι ἡ ὅποια δική μας λύση, πού θά ἐπιδιώκει παρέμβαση στην κρίση πού περνᾶμε, ἄν δέν ἐμβολιάζει τήν κατάσταση μέ τόν ζωοποιό λόγο τοῦ Θεοῦ, εἶναι καί θά εἶναι κάτι σάν σύ νά ἐρωτᾶς γιά χωράφια καί καλλιέργειες, καί κάποιοι νά θέλουν νά σοῦ ἐξηγήσουν πῶς καί πότε ἔγινε τό big bang. Ἡ Ἐκκλησία δέν πρέπει νά φιλοτιμεῖται νά κάνει τέτοιες παρεμβάσεις.
- Πρακτικά, πως μπορεί να ερμηνευτεί η όποια προσπάθεια υπέρ των αδυνάτων της εποχής μας;
- Ἡ ὅποια προσπάθεια ὑπέρ τῶν ὅποιων ἀδυνάτων εἶναι κοινωνική προσφορά, ἀκόμη καί ἄν γίνεται μέ ὄχι τόν καλύτερο τρόπο. Ἀρκεῖ βέβαια, νά μην εἶναι μεθόδευση ἀνθρώπων γιά μιά μακροπρόθεσμα χειρότερη ἐκμετάλλευσή τους. Στην περίπτωση αὐτή, οἱ τάχα ἐνέργειες ὑπέρ τῶν ἀδυνάτων εἶναι ἐκπόρνευση τῆς φιλάνθρωπίας καί βεβήλωση ἁγίων ὀνομάτων.
- Πιστεύετε ότι σήμερα η ελληνική κοινωνία, είναι πρόθυμη να ακολουθήσει τις παρεμβάσεις της εκκλησίας και των ιεραρχών της;
Ἔχω τήν γνώμη, ὅτι σήμερα ἡ κοινωνία μέσα στά πλαίσια ἑνός ἤθους πλουραλιστικοῦ, «ζητάει» τίς παρεμβάσεις τῆς Ἐκκλησίας γιά ἄλλοθι· γιά νά ἔχει τήν αὐτοϊκανοποίηση, ὅτι ἔκαμε εὐρύτερα τό καθῆκον της· ὅτι δέν παρέλειψε κανένα «θεσμό»· ὅτι προσπάθησε νά κινητοποιήσει τούς πάντες.
Ἡ καλύτερη παρέμβαση τῆς Ἐκκλησίας, ἄν θέλει νά ἐνεργεῖ μέ γνησιότητα, θά ἦταν ἕνα μήνυμα γιά μετάνοια καί προσευχή.
- Σε τοπικό επίπεδο πως θα εξειδικευτεί αυτή η παρέμβαση;
Σέ γενικό ἐπίπεδο ἴσως θά ἦσαν καλή μιά ἔντονη ὑπόμνηση τῶν ἐπιταγῶν τοῦ Εὐαγγελίου σέ ἀνθρώπους, πού ἤ τίς ξεχνοῦν, ἤ τίς ὑπολογίζουν (ἄν... εὐνοεῖται), σέ δεύτερο πλάνο.
Στό τοπικό ἐπίπεδο ἔχουμε τήν μέριμνα γιά ἐκεῖνους πού κάθε φορά τούς πλήττουν, εἴτε οἱ γενικές κρίσεις, εἴτε οἱ εἰδικώτερες (οἰκογενειακά, ἀτομικά προβλήματα, ἀρρώστιες κἄ).
Ἡ Ἐκκλησία ἀγωνίζεται νά κάνει σιωπηλά τό καθήκον της. Στον ἀγώνα της αὐτόν, ἀγώνα τῆς πνευματικῆς της ἡγεσίας (= τῶν ἱερέων), ἔχει ἀνταπόκριση πολύ καλή, συγκινητική, ἀπό τούς πολύ φτωχούς καί σχεδόν μηδενική ἀπό τούς πλούσιους, πού ὅπως λέγει τό Εὐαγγέλιο τά ἀγαθά τους τά ἔχουν γιά τόν ἑαυτό τους· καί ὄχι γιά τόν Θεό καί γιά τά παιδιά του (Λουκ. 12, 21).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου