του Χαράλαμπου Δράκου
Στο τέλος μίλησε ο κ. Λαοκράτης Βάσσης.
Στο τέλος μίλησε ο κ. Λαοκράτης Βάσσης.
Το θέμα του
Λαοκράτη Βάσση ήταν: «Το πολιτιστικό
αντίδοτο στην κρίση που περνάει ο τόπος μας».
Θυμούμενος την
δημοσιογραφική μου ιδιότητα απ’ όταν ήμουν υπεύθυνος ύλης και έκδοσης της
εφημερίδας «Η Φωνή της Λάκκας» σας παραθέτω ό,τι πρόλαβα να γράψω-αποτυπώσω
από την κυριολεκτικά προφορική ομιλία του κ. Λαοκράτη Βάσση. Ό,τι λοιπόν πρόλαβα
και κατέγραψα κατά την ρύμη αυτής της ομιλίας (στην ροή του λόγου του), στο
βαθμό όσων μπόρεσα να καταγράψω, αυτό και παραθέτω.
Από την ομιλία
του Λαοκράτη Βάσση:
Χωρίς
πολιτιστικό φάρμακο δεν υπάρχει πολιτικό φάρμακο. Δεν γεννιούνται μακρυχέρηδες
σε έναν τόπο, αν δεν σαπίσει πρώτα η ψυχή του ανθρώπου.
Ο τόπος ζει σε
δύσκολη καμπή.
Τα αίτια όμως
της κρίσης αυτής είναι το χρέος.
Μίλησε για
αποικιακό χρέος, όπου οι δανειστές άφησαν να επιλέγεις εσύ σαν χώρα το
πρόγραμμα που αρμόζει για να σωθείς. Σου δημιουργούν έτσι την ψευδαίσθηση ότι
εσύ θα δώσεις την λύση, σύμφωνα με αυτά που θέλουν αυτοί.
Η κρίση ανέκοψε
την πορεία του τόπου.
Δύο δρόμοι
υπάρχουν μπροστά στην κρίση:
α) Ένας δρόμος
υπάρχει ως διαχειριστής της υποτέλειας, και
β) Ο άλλος
δρόμος είναι της εθνικής αξιοπρέπειας, να ανακτήσεις την εθνική σου αξιοπρέπεια
και να είσαι τότε ισότιμος με τους άλλους λαούς της Ευρώπης.
Χρεοκοπία
έχουμε. Πρέπει να χαράξουμε δρόμο για να βγούμε από τα αδιέξοδα. Χρεοκοπία
έχουμε, χρεοκοπία του 2009.
Η χρεοκοπία του
2009 είναι όσα μας συσσώρευσαν όλες οι μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις.
Με την χρεοκοπία
αυτή του 2009, τελειώνει η μεταπολίτευση, τελειώνει το μεταπολιτευτικό μοντέλο
ή το μοντέλο των 200 (διακοσίων) χρόνων που έζησε αυτός ο τόπος.
Το 2021 θα
γιορτάσουμε τα 200 χρόνια απελευθέρωσης! Μέχρι τότε δεν θα πρέπει να
συνεχίζεται έτσι η σημερινή κατάσταση.
Η χρεοκοπία σημαδεύει
το τέλος της μεταπολίτευσης.Η μεταπολίτευση, που έχει στο ξεκίνημά της το
στίγμα της προδοσίας της Κύπρου.
Τα προηγούμενα
χρόνια υπήρξε ευμάρεια, αλλά αυτή δεν ήταν από το περίσσευμα των κόπων μας,
αλλά από την ρευστοποίηση των μερισμάτων των παιδιών μας και των εγγονών μας.
Αίτια της χρεοκοπίας.
α) Η πολιτική δέσμη. Τα πολιτικά
συστήματα υπάρχουν για να υπηρετούν την κοινωνία και δεν υπάρχουν τα πολιτικά
συστήματα για να νέμονται την εξουσία, γιατί τότε δεν την υπηρετούν.
β) Πολιτισμικά αίτια. Αν δεν
συνεργούμε εμείς, οι πολιτικές που είναι σε βάρος της κοινωνίας δεν περνούν.
Φταίμε κι εμείς, όχι βέβαια με το γνωστό «μαζί τα φάγαμε», αλλά στον βαθμό που
ο καθένας μας ανέχεται τέτοιες καταστάσεις του σάπιου και διεφθαρμένου
συστήματος να υπάρχουν.
Η κλίμακα των
αξιών αντιστράφηκε.
Με την ευμάρεια
ο κόσμος πήρε αμάξια, πήρε σπίτια κ.λπ., αλλά τα πήρε από δανεικά. Με τα
δανεικά περνάγαμε καλά και όχι από το περίσσευμα των κόπων μας.
Η πυραμίδα εδώ
αντιστράφηκε:
Στην βάση της
πυραμίδας υπάρχουν τα υλικά αγαθά και στην κορυφή της υπάρχει ο άνθρωπος, κι
αυτό σημαίνει ότι όλα τα υλικά αγαθά κ.λπ. συμβάλλουν για να ζήσει καλύτερα ο
άνθρωπος.
Αν
αναποδογυρίσεις την πυραμίδα, τότε ο άνθρωπος ζει για να απολαύσει τα υλικά
αγαθά και είναι δούλος και υποτελής σε αυτά, ο άνθρωπος τότε υπηρετεί τα υλικά
αγαθά, αντί αυτά να υπηρετούν τον άνθρωπο.
Αντιστράφηκε
δηλαδή η κλίμακα των αξιών.
Στο άλλο άκρο.
Όταν έπεσε η
δικτατορία, αντί να απαλλαγούμε από τον αυστηρό τρόπο, πήγαμε στο άλλο άκρο,
στο τίποτε.Χάθηκε έτσι η μεταπολίτευση.
Υπήρξε
Ελληνοκεντρισμός. Αναπτύχθηκε τότε η Χρυσή Αυγή, τραγική αναίρεση του
Ελληνικού πολιτισμού.
Από τον λιτό βίο
(από τον μέτρο βίο) των προγόνων μας φτάσαμε στην υπερκαταναλωτισμό.
Ο Ελληνικός
πολιτισμός δεν είναι θρησκεία.
Το αντίδοτο στην
κρίση.
Το αντίδοτο στην
κρίση είναι το απόσταγμα της διαχρονικής αξιακής παρακαταθήκης του Ελληνικού
πολιτισμού.
Τα γνωρίσματα
του Ελληνικού πολιτισμού και τα μεγάλα του προστάγματα είναι:
ü
Όχι
εθνικισμός (άλλο εθνικισμός άλλο η φιλοπατρία). Εθνικισμός είναι η νοσηρή
αγάπη για την πατρίδα, γιατί αγαπάς την δική σου πατρίδα, ενώ μισείς όλες τις
άλλες πατρίδες κι αυτό είναι έξω από τον Ελληνικό πολιτισμό. Αυτό μοιάζει σαν
να αγαπάς την δική σου μάνα και να μισείς όλες τις άλλες μάνες, δεν είναι
δείγμα αυτό του πολιτισμού μας, του Ελληνικού πολιτισμού.
ü
Όχι
στον ρατσισμό. Όχι με ρατσιστική αντιμετώπιση του ανθρώπους. Αυτό είναι
ομφάλιος λώρος με τον Ελληνικό πολιτισμό. Ο Ελληνικός πολιτισμός αφομοιώνει τα
πάντα και αντί να χάνεται δυναμώνει.
ü
Ο
νοσηρός Ελληνοκεντρισμός. Αυτός δεν έχει σχέση με τον πολιτισμό μας. Οι άλλοι
είναι ισότιμοι με εμάς.
Γνωρίσματα του
πολιτισμού μας που αντέχουν στον χρόνο.
Ανοιχτός πολιτισμός. Ο πολιτισμός
μας κυττάζει μακριά.
Φωτεινότητα. Ο πολιτισμός μας έχει φωτεινότητα.
Θέλεις ο ήλιος, θέλεις οι συνθήκες, ακτινοβολεί παντού.
Ορθολογικότητα. Η Ελληνική ορθολογικότητα έχει
ψυχή, έχει συναίσθημα, έχει ευρύτερη ποιότητα σε σύγκριση με άλλους
πολιτισμούς.
Αντιστασιακότητα. Ο λαός μας στο διάβα των αιώνων
αντιστέκεται σε ό,τι είναι κακό. Δεν αποδέχεται όσους δεν του συμπεριφέρονται
σωστά. Ο λαός μας παλεύει εναντίον πολλών δεινών, ακόμη κι όταν είναι πολύ δύσκολο
να τα αντιμετωπίσει, κι αυτό το έδειξε στο έπος του 1940.
Ο πλούτος που μας έρχεται από την αρχαιότητα.
Αναγεννητική προσπάθεια και από την Εκκλησία. Η Εκκλησία βοηθούσε
τον λαό μας στις δυσκολίες του. Στην Ανατολή δεν είχαμε Ιερά Εξέταση κι αυτό
δείχνει διαφορετική θεώρηση των πραγμάτων από την Εκκλησία που σέβεται τον λαό
και δεν τον διώκει.
Ο πολιτισμός της
Δύσης.
Ο πολιτισμός της Δύσης σήμερα δημιουργεί μια
επεκτατική συμπεριφορά προς την φύση. Ο πολιτισμός της Δύσης τρώει την φύση,
τρώει τα παιδιά του, τρώει τους ανθρώπους του. Μολύνει το σύμπαν ο σημερινός
πολιτισμός.
Βέβαια, ο πολιτισμός της Δύσης είναι πολύ μεγάλος,
αλλά εμείς έχουμε να προσθέσουμε σε αυτόν. Δεν είμαστε αρνητικοί σε αυτόν, αλλά
πρέπει να βελτιωθεί.
Η διαφορά μας με
τον πολιτισμό της Δύσης είναι ότι:
Σ’ εμάς η γνώση και η πράξη έχουν στόχο την αρετή, έχουν στόχο να
σε πάνε στην αρετή. Σ’ αυτούς αυτό δεν ισχύει.
Η έννοια του προσώπου κι όχι του ατόμου. Ο πολιτισμός
μας είναι Προσωποκεντρικός, π.χ. όλοι συζητάμε στα καφενεία, στα σπίτια μας
κ.λπ. για τα πρόσωπα και δεν μιλάμε για τα άτομά μας μόνο. Στην Δύση το άτομο
έχει σημασία μόνο.
Το νόημα της ζωής. Εμείς θέλουμε ευμάρεια, που να
περιλαμβάνει όχι μόνο φαγητό για το στομάχι μας να ζήσουμε απλά, αλλά θέλουμε
και πνευματική ανάπτυξη, τέχνες κ.λπ. Η Δύση θέλει μόνο χρήμα, μόνο δολάρια.
Είμαστε στην Ευρώπη. Δεν
προσπαθούμε να αποδείξουμε ότι είμαστε Ευρωπαίοι, αφού το 80% της Ευρώπης
προέρχεται από τον Ελληνικό πολιτισμό (από την αναγέννηση κ.λπ.). Δώσαμε στην
Ευρώπη.
Οι Έλληνες πήραν
από τους Αιγυπτίους, από τους Χετταίους κ.λπ. και όσα πήραν τα προσάρμοσαν, τα
ανέπτυξαν και τα έδωσαν παντού.
Υπάρχει
αμφίδρομη-διπλή σχέση μεταξύ του Ελληνικού πολιτισμού και του σημερινού πολιτισμού
της Δύσης. Δώσαμε και πήραμε.
Στο «δια ταύτα».
Έχουμε μετατραπεί
σε μια μετανεοτερική αποικία χρέους από το 2009 και μετά, όλοι μας. Γι’ αυτό
όλοι να δουλέψουμε πολιτιστικά, πατριωτικά. Πρέπει να γίνει ένα μεγάλο
πατριωτικό κίνημα για να βγάλουμε τη χώρα μας από το χαντάκι στο οποίο έχει
πέσει.
Και όλοι μας να
δουλέψουμε γιατί φταίμε όλοι μας που ο τόπος μας έφτασε μέχρις εδώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου